KEM KEPIMPINAN BELIA (YLP) PART 2

July 09, 2014 0Komen disiniA+ a-

Sambungan dari part 1 disini.

Cerita part 2 ni lagi best dari part 1. Haha. Em disebabkan kami surrender handphone masa day 1, so kenalah kerjasama bangunkan roomates kan. Ni antara sweet moment jugak ni bila kawan2 bilik kasi bangun. Ahaks.

Tepat jam 6 pagi kami pun berkumpul di hadapan tiang bendera mengikut grup masing masing utk nyanyian lagu negaraku and STA, morning exercise, and breakfast.

Time exercise tu lah saya boleh nampak and rasa kekuatan stamina diri yg berada ditahap rendah ni. Huhu. Ada yg stamina power ada yg biasa2 jak ada yg lemah hahaha.

Jam 9 am, kami ada lecture ttg Tun Fuad Foundation sebab TTF ni lah yg telah sponsored kami 40 orang untuk join programme Leadership ni. Thanks TFF😚.

Masa lecture ni banyak jugak info yang kami dpt. Memang best lah sebab proram Kepimpinan ni bukan di fokuskan utk aktiviti lasak ja tapi ia juga d fokuskan dengan pembelajaran di dalam kelas selama 2-2 setengah jam.

Pastu macam biasa lah lunch jam 12.30pm.. and rehat.. Time rest ada yg ambil masa untuk tidur and ada yg cuci kain. Kalau ada yg ambil masa mengurat tu ntah lah pulak kan. Hakhak. No no no 😜 !

Jam 2 kami ada lecture seterusnya iaitu Public Speaking. Time ni lah paling best. Kami belajar banyak ttg berucap di khalayak ramai. Kebanyakan orang bila bercakap akan ada Pause Filler macam 'emmm', 'uhhhhh', 'ahhh', 'ummm', 'k' and lain2. Hahahaha.

Tapi paling kena ingat si Fera lah. Bercakap dari hati ke hati. I can feel u fera 😌.

Petangnya pulak kami redah hutan. Ni memang mencabar stamina kami diperingkat awal.. Bukit pun boleh tahan tinggi and curam and jauh!!

Tapi paling penting kami sempat bergambar sebentar di atas bukit tu. Haha.

Team FOREST ANTS.
Masa ni yang saya ingat, si Angkol aka Darrence yang tu naaaaaa pakai tag tali hijau tu haha. Dia kuat menguluk. Dia panggil Fera dengan nama Miss Wong. Wong tu nama ayah Fera. Apa lah angkol ni. Hehe.

Tapi apapun, kami tetap semangat. Senyum tu penting haha. Penat memang penat tapi enjoy lah. Yang baju oren tu adalah instructor kami yg baik, si bryan.

Pas tu sampai jak di OBS banyak yg kepenatan termasuklah diri saya sendiri. And kami dinner pastu mandi bersiap semua.

Jam 7.30 pulak ada communication exercise. Part communication ni memang fav saya lah sebab saya dapat improve communication skill saya.

Aktiviti yang telah kami lakukan ni sedikit sebanyak membantu menaikkan semangat dan keyakinan diri kami. Ia juga dapat mengeratkan lagi hubungan persahabatan antara peserta.

And yeahh part yang paling saya suka adalah part sharing yg kami lakukan setiao malam before tidur.

Apa yg saya dapat daripada group sharing ni kan, saya dapat dengar and cuba fahami perasaan teammates saya. Fokus dengan apa yang mereka share. Belajar mendengar. And dalam masa yang sama kita boleh belajar berkata jujur.

Rasanya kalau tiada group sharing ni, group kami susah nak memahami antara 1 sama lain. Susah nak trust antara 1 sama lain. Paling penting melalui group sharing ni saya dpt belajar improve diri melalui komen-komen dua instructor kesayangan kami iaitu Miss Ira and Bryan.

Yalah. Ada masa kita perlu mereka2 yg kita percaya bagi kritikan membina agar kita tahu apa yg perlu kita perbaiki dalam diri.

I really love to listen when our instructor sharing and said something to our grup. And also i love to listen when my friends say something *meluah* bila ada yg tidak kena ataupun rasa happy. Hehe. Penting sebenarnya semua ni.

And saya kurang fokus dengan group lain sebab saya terlalu fokus dengan group saya. Hehe. Tapi apa yang saya ingat adalah saya hanya mengingat kesemua peserta perempuan yg joined program ni.

Manakala peserta lelaki hanya segelintir jak yg saya igt. Yg saya ingat tu mungkin antara mereka yg menonjol. Mungkin kan. Sebab masing2 pun ada kelebihan.


Coming together is a beginning. keeping together is a progess. working together is success. -fit-

 Dan paling penting, team work! Sebab the nice thing about team work is we always had others on our side to support us.

Together we achieve more!


Nama panggilan saya Fifiy or Fit. Boleh panggil antara satu. hehe. Seorang yang sangat pemalu dan hanya bercakap bila perlu sahaja atau ketika dengan kawan-kawan yg terdekat. Already finished my study - Diploma in Journalism.