KEM KEPIMPINAN BELIA (YLP) PART 1

July 08, 2014 0Komen disiniA+ a-

Assalamualaikum. Haha. Berapa bulan dah tak hapdet entry dalam blog kesayangan gue ni. Broadband takdak. Tak dapat nak hapdet. Lagipun mood M menjelma. 

So hari ni gue muncul kembali. Nak sharing dengan kawan kawan tentang pengalaman saya menyertai program Youth Leadership Programme 2014 yg lalu.

Cerita bermula masa saya sampai di Outward Bound Sabah Kinarut. Masa tu belum lagi ada org. So saya diberi kunci dorm dan ditempatkan dibilik Helang. Memang excited lah masa tu sbb saya boleh pilih katil yg saya suka. Tak payah rebut-rebut dengan peserta lain. Haha.



Hahaha. As a reward sebab paling awal sampai kan, so lemme take a selfie. Ni dalam bilik Helang. Hehe. Mmg puas hati sebab cermin besar.

Dipendekkan cerita, tidak lama kemudian peserta lain pun datang. Semua pun try to know each other. Cerita cerita. Tanya nama umur and tinggal mana. Hehe. 

Pas tu....... 




Kami pun selfie lah.. hahhaha. Diorang ni semua adalah roomates saya selama 15 hari di OBS. Saya sorabg jak yg Muslim dalam bilik ni tapi tu bukan masalah. Sebab kami Sabahan sangat baik dan sporting.

Pas tu kan.. semua kelaparan.. haha. Kesian betul. Tapi tepat jam 12 kami diarahkan ke dewan makan untuk lunch. Time ni lah saya dapat nampak semua muka muka peserta YLP. Ada yg muka ganas ada yang muka mulus dan macam macam lah. Hehe.

Pas tu kan,lepas lunch kami dibenarkan berehat. Jam 2 macam tu, kami pergi dewan untuk berkumpul. 

Pas tu buat aktiviti ice breaking di padang depan dewan. Macam macam aktiviti and game kami main sebelum dibahagikan kepada 4 kumpulan. Tidak lupa jugak, jerry berjaya dilantik sebagai Penghulu.


Ni lah aktiviti Kami before dibahagikan mengikut kumpulan.
Kena briefing and lain2.
Game ayam dan kandang. Haha. Game ni lucu.
Antara peserta lelaki yg joined kem ni. Ni masa aktiviti
Apa ntah. Ice breaking kot.
Selesai jak semua game tu, kami diasingkan mengikut kumpulan. Nahhh sini lah ni rasa nervous and ada sikit tidak seronok sebab masa ni saya dapat group pertama. Tiada seorang pun yg saya kenal dalam group saya.

Tapi apa saya buat? Saya try tegur. Tapi perempuan jak lah saya tegur. Fera dan tasha. Haha. Yang lelaki saya belum berani tegur lagi. Sebab muka ganas sangat lah brader. Hehe.

Ohh yaa.. Ada 4 kumpulan dan setiap kumpulan ada 10 orang. 

Lepas kena bahagikan ikut group and kami kenal dah siapa instructor kami, so kami pun buat aktiviti ice breaking dalam group. 


The girls in Forest Ant team.
Buat bentuk segi empat guna tali tu dengan mata tertutup.
So guna deria sentuh lah.
Memang syoklah. Situ saya dapat tahu nama and serba sedikit tentang ahli group saya..

Nama group kami pulak masa 1st tu adalah slice of pizza. Tapi miss ira macam kurang setuju and kami pun fikir balik nama group kami.

Finally, kami dapat idea *lupa sudah idea siapa sebenarnya* untuk namakan group kami dengan nama FOREST ANT iaitu Semut Hutan.

Sebab kami pilih nama tu adalah kerana semut kan kecil tapi semut terkenal dengan kerajinan dan kerjasama. So sesuai lah tu lagipun kami tinggal dalam hutan jugak..

Secara keseluruhannya, memang bestlah.. Walaupun saya ada sedikit kerisauan tentang ahli group saya yang hanya mempunyai 3 girls termasuk saya. And 7 boys tapi saya yakin lelaki dalam group saya baik dan sopan. Hehehe.

Part 2 akan bersambung kemudian. In sha Allah.

Nama panggilan saya Fifiy or Fit. Boleh panggil antara satu. hehe. Seorang yang sangat pemalu dan hanya bercakap bila perlu sahaja atau ketika dengan kawan-kawan yg terdekat. Already finished my study - Diploma in Journalism.