Tanggungjawab kita menjelaskan kepada mereka tentang diri kita...

November 13, 2020 0Komen disiniA+ a-

Kamu percaya atau tidak, kebahagiaan itu datangnya 50% dari diri sendiri & 50% lagi datangnya dari sekeliling kita.

Contohnya, pasangan kita atau orang sekeliling kita memperlakukan kita dengan sesuka hati dia atau se-enaknya dia atau se-enaknya mereka...

Nahh, ini kesalahan diri kita sendiri. Kerana kita tidak berkomunikasi dengan baik atau menjelaskan kepada mereka tentang apa yang kita suka, apa yang kita tidak suka, diri kita mahu diperlakukan seperti apa dan bagaimana, batas-batas pergaulan diri kita sendiri macam mana dan apapun itu.

Semua ini tanggungjawab kita untuk speak up -- menjelaskan kepada mereka kalau manual book diri kita ini sebenarnya seperti apa. Bismillah.

Jangan mengizinkan siapa pun itu melampaui batas sehingga itu akan membuat kita sakit dan terluka. Luka dalam ini kalau dibiarkan akan menjadi dendam.

As for me, aku orangnya Introvert. Introvert maksudnya orang yang mendapat energy/keyakinan /selesa apabila dia menyendiri. Ini aku. Diri aku. Aku tidak suka suasana yang bising/teriak-teriak/marah-marah. Kerana semua ini akan memancing emosi negatif aku yang berlebihan.. suasana crowded pun aku kurang suka seperti kenduri dan sebagainya.

lebih senang duduk menyendiri dalam bilik dan buat hal sendiri. Love myself!

Ada orang yang jenis EXTROVERT. Dia mendapat energy/aura atau lebih selesa apabila dia ditempat yang crowded/keramaian/suka berjumpa orang. Dia selesa bergaul..

Perkara seperti ini kita selalu ambil mudah. Kita suka paksakan kemahuan kita dan menyakiti orang lain. Orang typical Introvert & extrovert, pembawakan dirinya jelas tidak sama.

Macam aku, lebih selesa menyendiri. Jarang bergaul diluar. Hidup aku. Aku happy. Aku selesa. Thats it!

Jadi, selalu ingat tanggungjawab kita adalah speak up ke pasangan, orang rumah, dan siapapun itu tentang manual book kita seperti apa.

Semoga dengan ini, mereka akan lebih memahami dalaman kita dan begitupun kita akan belajar lebih memahami pasangan/sekeliling kita. In Sha Allah.

Kalau kita sudah menjelaskan berkali-kali, dan mereka masih tidak faham, semoga terus kuat dan sabar. Doa banyak-banyak ok💪💛💕😘.

Nama panggilan saya Fifiy or Fit. Boleh panggil antara satu. hehe. Seorang yang sangat pemalu dan hanya bercakap bila perlu sahaja atau ketika dengan kawan-kawan yg terdekat. Already finished my study - Diploma in Journalism.