BAGAIMANA SAYA BERMULA ?

November 06, 2015 0Komen disiniA+ a-

Asalamualaikum. 

Salam Jumaat. Salam kebaikan. Salam ke-Positifan.. wakaka. Macam pelik ja ayat tu.

Tajuk lain sikit hari ni. Iaitu Bagaimana saya bermula? Bermula apa? Bermula menyimpan emas. bermula minat nak belajar tentang emas. Bermula nak jadi orang yang celik emas. muahaha. Kamu mau ketawa, ketawa lah.

Ini serius. Bukan cerita tembirang. Awas kalau siapa cakap ni cerita tembirang. nanti biru mata kamu. hihi. ok gurau ! positive! positive ok ^_^.

Saya mula dengan kosong. ZERO. you know zero. zero is kosong. Saya mula berjinak jinak nak mengumpul emas dengan serius ni beberapa bulan yang lalu. Mula dengan melihat Kak Bee selalu post tentang emas. Auchhh! Mmg tertarik lah.

Lagipun, saya ni memang peminat emas tulen *bukan emas korea*. Tapi minat saja tak cukup kalau takda ilmu dan tak mau belajar untuk celik emas. KANNN?
Please say YESS. Haha.

So, dengan itu saya pun mula lah skodeng2 wall kak bee. pas tu hampir hari2 berfikir untuk menyimpan duit tapi sampai ke sudah duit disimpan kat shopping mall ja. 

Tiba-tiba.. ada satu hari tu kak bee open kutu emas. nak beli emas dengan bayar ansurans. saya pun eksited lah. sebab memang tepat pada masanya. dan saya pun inbox kak bee untuk details bla bla bla. Untuk permulaan memang agak memeningkan jugak untuk org yg tak pandai maths mcm saya ni. Almaklumlah Maths SPM saya dapat E ja. hakhak. sodihhhhh :( !

Tapi korang nak tau apa yang buat saya nekad nak belajar tentang emas ni? walaupun saya ni maths mmg tenggelam ke laut hindi. Salah satu sebabnya adalah sifat kak Bee tu sendiri. Sabar nak explain. sabar nak ajar org lembab mcm saya ni. dan bila saya tanya satu-satu persoalan, dia tak reply macam ni, "OK" "BOLEH" "BAIKLAH" "SUDAH" "BELUM" "YES" "NO" .

Kannnnn. Kamu bayangkan kalau kak bee reply macam tu. Rasa-rasa I nak tak belajar dengan dia?? Eiiiiiii ! Ofcos NOOOOO !

So kesimpulannya, nak belajar sesuatu carilah guru or org yang betul2 ikhlas nak mencurahkan ilmunya atau paling kurang, orang yg sabar untuk menjelaskan ssuatu perkara yg kita tdk faham. am i right or not?

Bila dah faham sikit tentang kutu emas ni, barulah saya ambil keputusan untuk join dengan bayaran ansurans RM100 sebulan x 10 bulan = RM1000.

Dan dalam masa yg sama saya sedang dan masih belajar untuk celik emas. daripada tak reti kira dan ambil tahu tentang emas, skrg dah ambil tahu dan nak I mau jadi celik emas. haha. doakan ya. 


Kak Bee masukkan saya dalam group orang orang yang bijak emas. Dalam group tu, diorang shared ilmu emas dan positive thoughts. Especially yg Islam tu jangan pernah tamak untuk bersedekah. hehe


Sekarang, saya baru sahaja sah menjadi ahli Powergold dengan bayaran RM350 seumur hidup dan saya dapat 0.5g syiling emas. 

Dan saya juga sudah membeli 1g Gold Bar yang lebih murah dari harga pasaran semasa dan dalam proses nak beli barang kemas untuk mama, In sha Allah.


jemput tengok jenis gold bar or emas powergold

Saya juga sedang konsisten kan diri setiap bulan bila masuk gaji, saya takkan pegi sorong troli kat shopping mall selagi mana saya tak membeli emas. kah3 !
Saya pernah update cerita tentang Perlukah Mengumpul Emas? So korang bacalah ye. Tak rugi baca. hehe. memang takkan rugi.


At least kan. tiap bulan adalah saya nampak hasil penat lelah saya bekerja selama ni bila dah ditukarkan kepada emas. kohooo !

Emas bukan untuk kaum wanita sahaja ya. Yang lelaki digalakkan mengumpul gold bar serendah 1g setiap bulan dan dinar. 

Ada duit tak semestinya ada emas tapi bila ada emas, semestinya ada duit kan.

Antara benda best bila jadi ahli powergold ni ;

Tiada paksaan dan tidak wajib mencari ahli, tiada paksaan dan tidak wajib buat belian setiap bulan dan tiada paksaan dan tidak wajib buat jual beli emas.

Matlamat kami cuma untuk menggalakkan orang ramai menyimpan emas sebagai salah satu alternatif aset jangka panjang serendah (1 Gram 1 Bulan) atau lebih daripada 1 Gram.

Sorryyyyy siapa yang nak kaya dengan bisnes 4D (DUDUK DIAM DAPAT DUIT), ini bukanlah tempat kamu. 

Saya terapkan, 
Man Jadda Wajada - "sesiapa yang berusaha (Inshallah) akan mendapat apa yang diusahakannya".
 "Man zara'a hasada -  "siapa yang bercucuk tanam (Inshallah) akan menuai hasilnya."
"Man yajtahid yanjah - "siapa yang berusaha (Inshallah) akan beroleh kejayaan."


sekian terima kasih. Semoga entry ini bermanfaat untuk kita semua :)


TEMPAT TRAVEL MENCABAR !!!

Nama panggilan saya Fifiy or Fit. Boleh panggil antara satu. hehe. Seorang yang sangat pemalu dan hanya bercakap bila perlu sahaja atau ketika dengan kawan-kawan yg terdekat. Already finished my study - Diploma in Journalism.