OUTDOOR EDUCATION CENTRE DI KINARUT SABAH !!

November 10, 2015 0Komen disiniA+ a-

Assalamualaikum. selamat kepagian korang. selamat bercuti. 

Hari ni I get confused kerja or cuti. muahaha. datang ofis awal pagi. tak tau nak buat apa. so here I share about my work place, Outward Bound Sabah, Kinarut.

Outward Bound Sabah atau lebih dikenali sebagai OBS ni adalah adalah Outdoor Education. Lebih senang faham, pembelajaran diluar kelas. 

saya bagi contoh yang mudah untuk kamu faham, macam ni..

Kalau di sekolah, anak-anak ataupun adik-adik kita akan belajar didalam kelas. isnt it? Bila dalam kelas, most of the students akan boring dan mengantuk. sebab kenapa? salah satu sebabnya adalah penjelasan yang terlalu panjang lebar dan serius. Students kurang pengalaman luar. But still, pembelajaran dalam kelas masih penting. Cuma, kita juga perlu mendedahkan diri sendiri, adik-adik ataupun anak-anak dengan keadaan diluar.

Di OBS, pembelajaran adalah berasaskan luar bilik darjah. which is kamu dapat belajar sesuatu melalui pengalaman (learning through experience) dengan konsep 'learning by doing' . 


OBS jugak conducts Educational Training Programmes untuk membantu pelajar / peserta terutamanya, untuk diroang mengenal potensi diri diorang, apa kebolehan dan bakat yang diorang ada dan belajar mengenali atau alert dengan sekeliling.

Aktiviti di OBS bukan sahaja sesuai kepada pelajar, tetapi juga sesuai kepada orang dewasa. Banyak sudah orang yang berumur 60-an &70-an datang OBS untuk buat aktiviti teambuilding.

Memang sesuai untuk masyarakat luar. So kalau ada company kamu yang mau buat teambuilding, boleh pilih OBS sebagai salah 1 option utama. OBS juga menerima pelancong negara luar untuk buat aktiviti outdoor disini. Sebagai contoh, dari Singapore &China. Mereka memang kerap kali datang obs buat aktiviti outdoor sampai 10 hari hingga ke 20 hari pun ada.
"There is more in you if only you can be taught to realize this" - Kurt Hahn 
Dont worry, instructors disini mempunyai skills yang sudah terlatih. 

ni lah contoh dia, jurulatih juga akan ada training yang telah disusun khas untuk mereka menguasai skills tersebut sepenuhnya.

Okay ada yang tanya activities di OBS ni apa ja yang ada? hmmm jawapannya banyak. ikut berapa lama kamu punya kursus. lagi lama lagi lah kamu dapat merasa semua. ya ya ya.

Kalau ambil kursus 2d 1n then mau minta semua aktiviti, hmmmm sorry to sorry. Tidak sempat tu. hehe.

Antara aktivit yang ada disini, adalah sailing, Ropes Course, Camping dan lain-lain. kalau camping di obs, jangan minta kena sediakan sleeping bag ya. kamu kena bawa sendiri. di OBS back to basic. jangan mau minta sediakan kipas dan aircond. cubit kamu nanti.

Saya pernah menjadi salah seorang peserta yang mengikuti program Belia disini selama 14 hari. Antara aktiviti yang saya sempat buat adalah City Challenge di KK.

Ni city challenges yang kami buat. 1 team ada 10 orang. dan kami diberikan beberapa tugasan untuk kami selesaikan. Tugasan tersebut ada disekitar KK. masa diberikan. sangat enjoy!

santai babe! haha

Banyak gambar yang sudah terpadam dalam posting ni. Aktiviti Kayaking boleh rujuk di link ini saya dapat dari peserta yang juga pernah hadir buat aktiviti di OBS. Aktiviti Kayak ke Pulau

Antara barisan instructors yang bertugas. *update 2018, ramai instructors yang sudah tidak bertugas di OBS*. Saya pernah upload cerita pengalaman saya semasa saya jadi peserta di OBS last year.. cerita ada disini --> KEM KEPIMPINAN BELIA PART 1 dan KEM KEPIMPINAN BELIA PART 2. Baca lah manatau ada tips-tips yang kamu boleh gunakan haha. 



Kalau mahu tahu lebih lanjut, boleh ja hubungi bahagian marketing OBS. -->  0138507220 admin. . Info semua dia boleh bagi.






Sekian sharing dari saya. assalamualaikum.


TEMPAT TRAVEL MENCABAR !!!

Nama panggilan saya Fifiy or Fit. Boleh panggil antara satu. hehe. Seorang yang sangat pemalu dan hanya bercakap bila perlu sahaja atau ketika dengan kawan-kawan yg terdekat. Already finished my study - Diploma in Journalism.