MAKAN- SEBELUM ATAU SELEPAS BERSENAM??

December 31, 2013 1Komen disiniA+ a-


Senaman dan makan adalah dua perkara yang seiring. Seringkali timbul persoalan bilakah waktu yang sesuai untuk kita makan apabila kita ingin bersenam. Dan apabila kita ingin makan, pasti timbul pula persoalan lain iaitu makanan jenis yang bagaimanakah yang sesuai untuk diambil. Hal ini disebabkan, makanan yang diambil akan mempengaruhi prestasi kita. Artikel kali ini akan membincangkan serba sedikit tentang waktu dan jenis makanan yang harus diambil apabila kita ingin bersenam.
WAKTU
Waktu anda bersenam memainkan peranan penting kerana ia menentukan makanan yang bagaimanakah harus anda ambil sebelum atau selepas senaman. Kebiasaannya, makanan yang diambil selepas senaman adalah sama. 

Anda memerlukan makanan yang mengandungi protein seperti telur rebus dan segelas susu coklat kerana ia penting untuk pemulihan dan pertumbuhan otot badan anda. Kuantiti protein yang perlu diambil pula tidaklah terlalu banyak. Hanya dalam sekitar 10-20 gram sahaja. Dan ia boleh diambil sebaik sahaja anda selesai bersenam.


JENIS MAKANAN
Jadi, bagi menentukan makanan yang perlu diambil sebelum bersenam, anda perlu melihat waktu bila anda ingin memulakan senaman;
i. Pagi – Sekiranya anda ingin memulakan senaman di waktu awal pagi, maka anda memerlukan makanan yang kandungan karbohidratnya tinggi. Makanan seperti bijirin, roti dan sayuran segar adalah contoh yang sangat sesuai. Hindari makanan yang mengandungi fiber dan fruktosa yang tinggi seperti buah kerana boleh menyebabkan anda mengalami cirit-birit selepas bersenam. Akan tetapi, sekiranya anda bersenam selepas mengambil sarapan yang berat, pastikan jarak masa antara sarapan dan senaman anda dalam 2-3 jam. Ini untuk mengelakkan anda daripada mengalami kekejangan, sakit perut dan juga cirit-birit.


ii. Tengah hari – Apabila anda memilih untuk bersenam pada waktu tengah hari (1:00-3:00pm), anda tidak perlu mengambil sebarang makanan selagi mana anda sudah bersarapan ataupun makan tengah hari. Mungkin anda hanya perlu minum sedikit air untuk mengelakkan tubuh anda dari terhidrat.


iii. Petang – Jika anda bersenam lewat petang, makanan ringan seperti yogurt, ataupun roti sudah memadai. Ini kerana jarak senaman anda dari waktu makan tengah hari sudah agak jauh. Jadi anda memerlukan makanan dari karbohidrat untuk membekalkan tenaga.


iv. Malam – Bagi yang suka bersenam pada waktu malam, sekiranya anda bersenam selepas makan malam maka anda perlu jarakkan masa antara waktu makan dan senaman bergantung pada makanan yang anda ambil. Jika anda mengambil terlalu banyak makanan atau makanan yang berat, maka anda memerlukan masa yang lebih lama sebelum memulakan senaman.

Kesimpulannya, makan sebelum atau selepas bersenam, kedua-duanya mempengaruhi prestasi senaman dan prestasi tubuh badan anda berfungsi. Ingat! Jangan bersenam dalam kadar yang segera selepas mengambil makanan yang berat atau dalam kuantiti yang banyak. Minum banyak air dan jalani kehidupan yang sihat!



sumber

TEMPAT TRAVEL MENCABAR !!!

Nama panggilan saya Fifiy or Fit. Boleh panggil antara satu. hehe. Seorang yang sangat pemalu dan hanya bercakap bila perlu sahaja atau ketika dengan kawan-kawan yg terdekat. Already finished my study - Diploma in Journalism.

1 Comments:

Write Comments
December 31, 2013 at 3:23 PM delete

nice sharing dear...

Boleh jenguk mama di sini.. Mamaniza.com

Reply
avatar