SEMAKIN DIRI DIUJI SEMAKIN KU KUAT

April 20, 2013 0Komen disiniA+ a-

"Everybody want happiness. Nobody want pain. But we can't have a rainbow wothout a little rain".


Assalamualaikum. Dalam hidup ni manusia mana yang tak pernah merasakan ujian dari Allah. Semua pun pernah merasa diuji. Bahkan Rasulullah yang bersifat sangat baik dan mulia juga pernah diuji dengan bermacam-macam dugaan dalam hidup Baginda. Tetapi baginda Rasulullah SAW terus tabah dan sabar menghadapi semuanya tanpa sedikit pun merungut. Rasulullah juga diuji lebih dasyat dari kita. Baginda dikeji, dibaling dengan najis ketika solat dan bermacam-macam lagi namun Rasulullah tidak pernah membalas segala kejahatan orang yang membuat jahat kepada baginda.

Namun berbeza dengan umat manusia diakhir zaman ini. Ketika diri terasa diuji dengan cobaan, kita lupa siapa kita dibumi Allah ini. Mudahnya diri rebah dan merungut walaupun hanya diuji dengan merasa demam beberapa hari. Malunya kita pada Sang Pencipta.

Dari itu saya mula belajar bersyukur dengan segala nikmat yang Allah berikan. Dengan ujian, cobaan dan dugaan yang DIA berikan, saya belajar bangkit dari kelemahan. Belajar menjadi manusia yang kuat peribadinya dalam menempuh kehidupan. Semakin Aku diuji, semakin terasa dekat diri ini  dengan Allah. Semakin dikesali dosa-dosa yang lalu.

Saya tahu, dugaan itu datangnya dari Allah. Allah nak uji saya. Allah nak uji keimanan dan kesabaran saya dalam melaluinya. Tidak dinafikan, adakalanya terasa letih dan penat dalam menghadapi segala dugaan hidup ni.Tapi saya yakin, Allah nak tegur saya dengan cara begini. Dengan cara DIA berikan dugaan macam ni. Yeahh !! Mungkin ini cara Allah supaya saya lebih mendekatiNYA. Lebih kerap mengingatiNYA. Lebih kerap bersyukur dengan NikmatNYA. Alhamdulillah.



Ujian adalah Tarbiyah dari Allah. Semakin kita ingin mendekatiNYA, semakin kuat ribut taufan melanda diri, Usah resah bila diuji, pasti kebahagiaan bakal dimilik. Janji Allah SWT itu pasti. Dan aku yakin Allah telah merancanakan sesuatu yang terbaik untukku..

Nama panggilan saya Fifiy or Fit. Boleh panggil antara satu. hehe. Seorang yang sangat pemalu dan hanya bercakap bila perlu sahaja atau ketika dengan kawan-kawan yg terdekat. Already finished my study - Diploma in Journalism.